وب چگونه متولد شد؟
اخبار جدید فناوری اطلاعات
اخبار جدیدIT،اینترنت،رایانه
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
نويسندگان
یک شنبه 13 فروردين 1391برچسب:وب چگونه متولد شد؟, :: 23:51 :: نويسنده : رسول

  یک روزنامه ایتالیایی مصاحبه‌ای خواندنی با تیم برنرز- لی انجام داد و پدر وب در این گفت‌وگو با اشاره به فرایند اختراعی که توانست در دنیا نوآوری ایجاد کند، همچنان معتقد است ابزارهای همکاری‌ای که روی اینترنت در اختیار داریم هنوز کافی نیست.

به گزارش مهر، 13 مارس 1989 ایده توسعه www در سندی به نام« مدیریت اطلاعات: یک طرح پیشنهادی» پذیرفته شده بود و همین نکته باعث شده که اغلب از روز پذیرفته شدن این طرح پیشنهادی به‌عنوان روز تولد وب یاد شود. اما 12 نوامبر1990 یک مهندس شورای تحقیقات هسته‌ای اروپا (سرن) به نام تیم برنرز- لی مفاهیم اساسی یک مافوق متن چندرسانه‌ای سیاره‌ای را در قالب پروتکل HTTP رسما اعلام کرد و به‌عنوان پدر وب شناخته شد. در نهایت در 6 آگوست1991 نخستین وب سایت با نشانه www روی اینترنت راه‌اندازی شد و در 3 آوریل 1993 وب در اختیار عموم قرار گرفت.

تیم برنرز- لی که امروز 56‌سال دارد در لندن به دنیا آمده و در حال حاضر در ام.آی.تی (مؤسسه تکنولوژی ماساچوست) تدریس می‌کند. وی با دریافت جایزه هزاره (Millennium‌Prize) به‌عنوان یکی از 100 فرد مهم قرن گذشته معرفی شد و لقب پدر وب را یدک می‌کشد. اهمیت شبکه جهانی وب یا پهنای جهانی وب که به اختصار www نامیده می‌شود آنچنان بالاست که بسیاری از مردم در سراسر دنیا تصور می‌کنند وب و اینترنت دو مفهوم هم معنی هستند. این درحالی است که وب زیرمجموعه اینترنت است.
روزنامه ایتالیایی لارپوبلیکا 20 سال پس از اختراع وب و در بزرگداشت 20 نوامبر 1990 مصاحبه‌ای با سر تیم برنرز- لی درباره آینده اینترنت و لزوم دسترسی همه مردم دنیا به شبکه انجام داد.

  • وب دقیقاً در چه تاریخی اختراع شد؟

در خلق وب برای من یک لحظه بزرگ، دقیق و مشخص وجود نداشت که فریاد بزنم: یافتم! بلکه برای رسیدن به مفهوم وب مسیری طولانی وجود داشت. اگر بخواهیم آغاز این مسیر را نشان دهیم باید آن را از 1980 و از زمانی در نظر بگیریم که برنامه‌ای به نام Enquire نوشتم.

  • اما دانشنامه آزاد آنلاین ویکی‌پدیا و صفحه اول سایت info. cern. ch (سایت اطلاع رسانی سرن) 6‌آگوست 1991 را به‌عنوان تاریخ تولد وب معرفی کرده‌است؟

در واقع این تاریخ، چندان واقعی نیست. در روز 6‌آگوست 1991 تنها کاری که کردم این بود که یک پیام alt. hypertext را به گروه خبری فرستادم تا از طریق آنها وب را به دنیا معرفی کنم. اما در آن زمان وب در داخل جامعه سرن در دسترس بود و برای من وجود داشت.

  • اغلب گفته می‌شود که وب سکویی برای نوآوری است، آیا با این ایده موافقید؟

باید بگویم وقتی که مردم یک ای‌میل ارسال می‌کنند یا در یک شبکه اجتماعی هستند معمولاً یک هدف خلاقانه دارند. ایده وب که پشت همه اینها قرار دارد این است که اگر فردی نصف یک ایده خوب را دارد و نصف دیگر آن در سر یک نفر دیگر است، وب می‌تواند میان این دو ایده نقش یک متصل را ایفا کند و اجازه دهد این دو نیمه با هم یکی شوند.

  • یعنی وب ساختمانی برای توده مردم است؟

یک فناوری می‌تواند نقش فوندانسیون یا سقف این ساختمان را داشته باشد. اولی، پایه است که از مهم‌ترین توسعه‌ها حمایت می‌کند و دومی ارزش فوری و لحظه‌ای عرضه می‌کند و بنابراین برای ارائه‌کننده‌‌اش پول به ارمغان می‌آورد. اما وب یک فناوری بنیادی است.

  • پس از 20 سال، آیا وب به آن چیزی که شما تصور کرده بودید تبدیل شده است؟

من از کمیت شگفت‌انگیز چیزهایی که اتفاق افتاده است بسیار خوشحالم اما متأسفانه مردم زیادی را نمی‌بینم که به روشی مؤثر برای ساخت ایده‌های جدید از وب استفاده کنند. اینترنت همانند سکویی برای باهم کار کردن است درحالی که امروز تقریباً همه استفاده از آن را به خواندن اطلاعات محدود می‌کنند. بدیهی است که ابزارهای همکاری‌ای که روی اینترنت در اختیار داریم هنوز کافی نیست.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 14
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 17
بازدید ماه : 16
بازدید کل : 129169
تعداد مطالب : 40
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1


این صفحه را به اشتراک بگذارید